Transcript Podcast Afsluiten en dekking verzekeringen

 

Het was weer gezellig bij het Kifid, een mopperende consument.

De casus was ongeveer als volgt:

Het huis van iemand was afgebrand en nu wilde hij geld zien van een verzekeringsmaatschappij. Dat lijkt redelijk maar het was wel een beetje onhandig dat er geen verzekering was.

Wel een opzegkaartje ingestuurd van de oude polis maar nog geen nieuwe polis gesloten.

Tja, vond die man, die adviseur (in dit geval de ABN-AMRO) had een zorgplicht om ervoor te zorgen dat ie wel een polis zou krijgen.

Het Kifid was er gelukkig snel klaar mee. Ze formuleerden dat als volgt “De zorgplicht van de bank in haar rol als financieel adviseur strekt zich niet uit tot de verzekeringsportefeuille van consument, ook niet indien de bank bij haar advisering heeft getracht de consument zijn inboedel- en opstalverzekering bij de ABN AMRO te doen onderbrengen.”

Oftewel, als je er zelf geen moeite voor doet dan hoef je niet te verwachten dat die adviseur de hele dag achter je aanloopt.

 

Dit soort slordigheden komt bij iedereen voor. Een voorbeeld bij mij in de buurt. De oude basisschool werd nieuw gebouwd. De school was klaar en de aannemer leverde het pand op. U kent het misschien wel, een lintje doorknippen, gezellig met een fanfare. De volgende ochtend kwam het hele gebouw onder water te staan door een kraan die niet was dichtgedraaid, net op de dag dat ze een nieuwe polis wilde afsluiten. Ze konden de verzekeringsmaatschappij van de aannemer niet meer laten opdraaien voor de schade en er was nog geen nieuwe verzekering afgesloten. Het leverde een enorme schadepost op.

 

Nog een voorbeeld. Een directeur die zegt: Ik ga eerst op vakantie en dan neem ik een beslissing over de arbeidsongeschiktheidsverzekering. Dat is best een ingewikkelde verzekeringen met veel details en een hoge premie dus daar wil ik tijdens mijn vakantie even goed over nadenken U raadt het al, hij kwam met zijn motor ongelukkig ten val in Luxemburg en had een dwarslaesie. Het afsluiten van een arbeidsongeschiktheidsverzekering was toen geen mogelijkheid meer.

 

Dit allemaal is nog wel duidelijk maar laten we het iets ingewikkelder maken. Een advocaat start als zelfstandige met een eigen zaak. Hij krijgt gelijk een paar mooie bestaande dossiers mee van zijn oude werkgever. Fijn, maar dan is er dus ook gelijk een risico want stel in zo’n oud dossier is vroeger door een advocaat een fout gemaakt en stel de nieuwe verse advocaat krijgt een claim aan zijn broek. Wie draait dan voor de schade op? De oude werkgever met een verzekerd uitlooprisico of de nieuwe met een inlooprisico? Dat is vaak niet eenvoudig op te lossen. Zo’n laatste gevalletje is natuurlijk als buitenstaander lastig maar die advocaten maken daar weinig fouten mee.

 

Als laatste wil ik een voorbeeld geven van coulance uitkeringen.

Veel verzekeraars doen niet zo moeilijk als het even per ongeluk fout is gelopen met de verzekering. Een mooi voorbeeld is de diefstal van een dure buggy. Die werd geclaimd op de reisverzekering. Want dat was een reisverzekering die de consument elk jaar af bij dezelfde verzekeraar. Nu was hij dat vergeten maar toch keerde de verzekeraar uit. Oftewel, vraag gewoon om coulance uitkering als u een sterk onderbouwd verhaal hebt. Soms werk dat.
Wat is het moraal van het verhaal? Denk aan de wet van Murphy. Anything that can go wrong, will go wrong. Schade zal dus vrij zeker een keer ontstaan maar zorg dan wel dat de juiste verzekering is gesloten en de premie op tijd is betaald.